joi, 21 iulie 2011

Mormantul Sfant - Israel

O calatorie in Israel reprezinta unul din cele mai frumoase si mai importante evenimente din viata unui om. Ierusalimul este un oras sacru pentru crestini, evrei si musulmani. Un pelerinaj la aceste locuri sfinte, mergand pe urmele lui Iisus, este o experienta de neuitat.

Spatiul unor vechi tensiuni
Orice crestin, dar nu numai, a auzit de Mormantul Sfant. In apropierea Sarbatorilor Sfintelor Pasti se vorbeste tot mai mult de pelerinaje la Ierusalim, de redescoperirea trecutului si cunoasterea vietii lui Iisus.
Inainte de a pleca spre Orasul Sfant, unde un circuit poate ajunge si pana la 700 euro de persoana , mi s-a spus ca trebuie sa ma pregatesc foarte bine, in afara de bani si de bagaje trebuind sa fac cateva vaccinuri, iar actele si vizele sa fie perfect in regula. Nesiguranta zonei a fost unul dintre aspectele care mi-au cauzat o oarecare neliniste.

Totul pare sacru
Am aterizat la Tel Aviv pe aeroportul Ben Gurion. Am inceput vizita in vechea cetate- port Yaffo, unde am ajuns mai intai la bisericile Sf. Mihail si Sf. Petru, precum si la casa lui Simon Tabacarul, aflata intr-un loc in care s-a scris milenii de-a randul istorie. Bisericile erau cu totul deosebite, aveau ceva special, iar casa lui Simon Tabacarul te trimite undeva in trecutul in care acesta traia. Dupa vizita in Yaffo, m-am deplasat catre Nazareth, orasul copilariei lui Iisus. Ne-am cazat aici si am luat cina la restaurantul hotelului Mariott, in schimbul a 10 euro.

Pe urmele lui Isus
A doua zi dimineata am luat micul dejun si am plecat spre Catedrala Buna Vestire, pe locul unde s-a aflat casa Fecioarei Maria, la biserica Sf. Iosif, la biserica Sf. Gavril si la Sinagoga. Am ajuns la locul unde a avut loc prima minune savarsita de Iisus, unde a transformat apa in vin, la Cana Galilei. Dupa Nazareth, a urmat Ierusalim. M-am cazat intr-un hotel de 3 stele din acest oras, Park Plaza.
In prima zi in Ierusalim am intrat in Cetate prin poarta Sf. Stefan – Poarta Leilor. Stradutele sunt inguste si intortocheate pe o suprafata de aproximativ 1 km patrat. Am vizitat casa in care a locuit Maria si, pentru a simti ca mergem pe urmele lui Iisus, am strabatut pe jos cele 14 opriri pe Drumul Crucii (Via Dolorosa) pana la Sfantul Mormant de pe Golgota. La un moment dat am vazut cativa oameni care priveau trecatorii cu o atentie speciala - politisti imbracati in civil.

Credinte, dar si superstitii
Am ajuns pana la urma si la Biserica Sf. Mormant, foarte mare, cuprinzand mai multe capele, unde initial existase doar Biserica Invierii, inaltata de Sf. Imparati Constantin si Elena. Am vizitat mai intai Capela Golgotei, am vazut locul unde a fost infipta Sf. Cruce si piatra pe care se spune ca Mantuitorul a stat cand I s-a pus pe cap coroana de spini si cand a fost lovit. Aici exista si o bucata de marmura despre care se spune ca, daca stai cu urechea lipita de ea, poti auzi un sunet surd, repetat. Acesta ar fi sunetul loviturilor de bici, memorat in piatra milenara. Am vizitat si Asezamantul Romanesc de la Ierusalim, amplasat intr-o zona evreiasca.
Am continuat vizita cu Muntele Sionului, la Biserica Adormirii Maicii Domnului, Foisorul “Cina cea de Taina”, mormantul regelui David, temnita unde a fost dus Iisus, Zidul Plangerii.

Panorama senzationala
Zidul Plangerii este unul dintre cele mai cunoscute obiective turistice si unul dintre cele mai importante locuri sfinte pentru poporul evreu, unde multi credinciosi se roaga ore in sir pentru Israel. Aici iti poti scrie dorintele pe mici biletele, pe care le strecori in crapaturile Zidului.
Urmatoarea zi am continuat pelerinajul la Muntele Maslinilor, de unde panorama vechiului oras este superba. La poalele muntelui se afla vestita moschee poleita cu aur, Gradina Ghetsimani cu maslinii datand chiar din timpul lui Iisus si Zidul Plangerii. Am ajuns apoi si pe Muntele Eleon, unde se afla Biserica Inaltarii, locul de unde se spune ca Hristos s-a inaltat la Ceruri. Tot aici, pe Muntele Maslinilor am vizitat o biserica ruseasca unde se afla un fragment din stalpul pe care a fost biciuit Mantuitorul.
Am mers apoi la Biserica Natiunilor, Biserica Maicii Domnului si Pestera Ghetsimani, Biserica Pater Noster (Tatal Nostru) si Dominus Falvit (Domnul a plans).
Ne-am deplasat apoi la Bethleem, la 10 km de Ierusalim, o zona palestiniana, lucru care impune un punct de control. Am vazut si Cetatea lui David, locul unde pastorii vremii au fost anuntati de ingeri despre nasterea lui Mesia, precum si la Biserica Nasterii Domnului.

Tara cu cele mai multe muzee pe cap de locuitor
In afara locurilor sfinte, trebuie mentionat ca Israelul face parte din categoria tarilor cu cele mai multe muzee. Israelul are mai multe muzee pe cap de locuitor decat orice alta tara din lume, unul dintre acestea fiind si Muzeul Israel. Acesta detine Manuscrisele de la Marea Moarta, piese rare si artefacte istorice. In apropiere se afla si Muzeul Turnul lui David sau Muzeul Bar-David de pe culmile Galileii. De asemenea, am vizitat Muzeul Holocaustului Yad-Vashem, pentru ca altfel nu se poate vorbi despre o adevarata cunoastere a istoriei poporului evreu.
Una din cele mai dezvoltate zone comerciale ale Ierusalimului este Nahalat Shiva, in timp ce in piata de pe strada Jaffa se gasesc in special fructe si legume la preturi convenabile.
In urmatoarea zi ne-am indreptat spre Marea Moarta, locul Sodomei si Gomorei. Ne-am deplasat de-a lungul raului Iordan si am vizitat locul Botezului. Am continuat sa urcam pe Muntele Tabor, spre Biserica Schimbarii la Fata. Apoi am urcat pe Muntele Fericirii, unde Iisus a savarsit minunea inmultirii painilor si a pestilor.

Un loc in care merita sa revii
Ma apropiam incet de finalul calatoriei si mai erau atatea locuri unde as fi vrut sa merg. Am continuat calatoria cu o ambarcatiune pe Marea Galilei, pentru ca ultima zi sa se incheie cu vizita orasului Haifa, al carui punct de atractie este reprezentat de “Gradinile suspendate Bahai”, o minunatie care a costat milioane de dolari.
Am parasit Israelul cu sentimentul difuz al divinului, dar si cu convingerea ca voi reveni candva.

http://www.funtur.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu